Webtrends er markedslederen innen webanalyse. Du kan analysere både intranett, internett og ekstranett. Du kan analysere server-baserte logger såvel som klientside-målinger. Webtrends er det eneste produktet og den eneste produsenten i markedet som gir deg en og samme komplette løsning for all webstatistikk. Derfor er Webtrends størst i verden – og i Norge. Arena Data har levert Webtrends i Norge siden 1996, og vi har bistått en lag rekke store og små bedrifter og organisasjoner med å optimalisere web-løsninger og finslipe web-design gjennom avansert bruk av Webtrends webstatistikk.

Hvordan virker Webtrends og webanalyse?

Webtrends leser web-loggene, og sorterer ut de 4 viktige måltallene treff, sider, besøk og besøkende. Samtidig kategoriseres alle tilgjengelige målinger såsom navn, dato, tid, adresse, sidenavn, url, tittel, cookie, ip-adresse, henviser osv. inn i mer enn 200 ulike rapporter, daglig, samt for hver uke, måned, kvartal og år. I tillegg kan du sette opp egne rapporter og analyser, der du kan velge ut deler av dine web og din trafikk, slik at du kan gå selektivt inn på spesielle områder, lage egne rapporter for avdelinger, valgte sider osv. Så lenge du vet hva du vil, så kan Webtrends gi deg en rapport om dette. Og om du ikke vet hvordan du skal gjøre det, så kontakt oss. Enhver analyse kan settes opp med Webtrends.

Intranett, internett eller ekstranett?

Internett er en åpen løsning hvor de besøkende stort sett er anonyme. Webtrends benytter teknologien GeoTrends til å fortelle deg hvem de besøkende er. Dermed vet du hvilke firma som besøker deg, hvilke land og by de kommer fra osv. I lukkede nett er man ofte autorisert, og da kan Webtrends gi deg langt mer spesifikke rapporter om trafikk pr. besøk, og data kan korreleres med egne data utenfor din web, etter behov. Enten du analyserer internett, intranett eller ekstranett, så kan du kjøre med samme Webtrends-teknologi for analyser, og du kan velge mellom klient-side eller server-side analyse etter behov.

Server-side eller klient-side målinger?

Tradisjonelt analyserer man server-logger. Dette er en logg som web-server lager automatisk, og som inneholder full informasjon om hvert treff og hvert besøk, klikk for klikk. Du må sørge for å logge komplett – mange logger kun et minimum, og mister viktig informasjon. Se våre support-sider for konfigurering av server-logging, såsom for Apache og IIS. Server-basert logg-analyse ser på trafikken fra din web-server, og gir deg nyttig informasjon om sider, besøk, båndbredde, nedlastinger, feil i server og sider, grafikk osv. Klientside målinger baserer seg på at du setter inn standard JavaScript på alle dine web-sider. I Webtrends kalles denne teknologien SmartSource, og kommer gratis med alle Webtrends-produktene. Denne statistikken er målinger sett fra kunden – klienten. De er side-orienterte, dvs. ikke grafikk, nedlastinger osv, men kun side-trafikk. Du kan få vite mer om dine besøkende, såsom skjerm-oppløsning, farge-oppsett og støtte for script, cookies, språk osv. Vi anbefaler at man benytter det beste fra begge målemetoder, slik at man har best mulig oversikt over de besøkende og deres bevegelser. Siden Webtrends SmartSource er under kontroll av deg, og ikke en ekstern leverandør, så kan du sette opp 1. parts cookies med klient-taggene, noe som du ikke kan med konkurrentene. Se hvor viktig dette er under Cookies.

Cookies. Hvordan og hvorfor?

Web-logger bruker normalt ip-adresser for å identifisere unike besøkende. Mange bedrifter benytter brannmur eller proxy for web-trafikk, slik at alle besøkende fra en bedrift inn på din web kan se ut for å være en og samme person. Ved å benytte en cookie på din web kan du skille disse besøkene, og telle unike besøkende korrekt. Uten korrekt oppsatt cookie kan du egentlig ikke telle annet enn treff, sider og til nød besøk, da personer med samme IP-addresse blandes sammen. Les mer om cookies på våre support-sider.

Personvern og sikkerhet.

En web-logg inneholder detaljert informasjon om den besøkende. På en autoriserende web, såsom et intranett, vet du endog eksakt hvem den besøkende er. Denne informasjonen står i dine logger, som all annen teknisk informasjon som logges i nettverkene. Webtrends kan gjøre denne informasjonen mer synlig. Ved analyse av logger som identifiserer personer er det viktig at denne informasjonen behandles korrekt. Webtrends støtter autorisasjon, og du kan sette opp rapporter som grupperer besøk slik at personvernet er sikret. Videre kan Webtrends installeres hvor som helst innenfor eller utenfor internt nett, lokalt eller globalt, med autorisering av brukere, slik at du kan sikre deg mot at dine web-rapporter kommer på avveie.